Wat denken onze eigen redacteurs van framing? Een kijkje in het brein van de artikelen: de redacteur.

Voor Sebastiaan Barel, eindredacteur en schrijver van de Media Agenda Week 44, staat framing gelijk aan de mening van de journalist. Hij is het eens met het statement dat objectieve journalisten niet bestaan. “Hoe je het nieuws ook brengt,” zegt hij, “het is altijd vanuit een bepaalde invalshoek verteld. Deze invalshoek laat zien wat de mening van de journalist is.”

Sebastiaan schrijft over het programma waarin onderzoeksjournalisten een kijkje nemen in de ‘mysterieuze’ wereld van de NSA. Sebastiaan vertelt: “Deze woordkeuze was bewust. Omdat vooral dat mysterieuze ervoor zorgde dat het groot nieuws was, besloot ik dat woord toe te voegen. Daarmee versterk ik dat kenmerk.” Omdat de populaire en welbekende Sebastiaan Barel natuurlijk weet wat ‘iedereen’ van de NSA vindt, is er geen twijfel mogelijk over de juistheid van dit frame.

De mening van de journalist beïnvloedt uiteindelijk ook de mening van de lezer, vindt Kitty Beem. Zij schreef een artikel over nieuwsverspreiding in Nederland, waarin zij de Nederlandse media afschildert als ‘makke schaapjes’. Kitty is zich van geen kwaad bewust. “Ik wilde de lezer laten inzien dat de media ook veel kopieergedrag vertoont, en dat je berichten die trending zijn niet altijd meteen hoeft te geloven. De term ‘makke schaapjes’ is beeldend en tegelijkertijd herkenbaar voor de lezer.”

Florian van Heijningen ging voor de rubriek Frame-O-Meter nadrukkelijk op zoek naar frames op voorpagina’s van grote kranten. Ik vroeg hem of hij moeite had met het vinden van die frames? Hierop antwoordde hij: “Ik heb gekeken vanuit welk perspectief geschreven was, en daar heb ik een bepaalde frame aan gekoppeld. Het opzoeken van zo’n frame was niet lastig, maar het interpreteren en adequaat formuleren daarvan wel.”

Voor de rubriek Voor ’t blok is Ivar Lingen, o.a. redacteur bij AVROTROS, geïnterviewd door Yorrin Kootstra. Ik heb hem, Yorrin, vervolgens ook een aantal kritische vragen voorgelegd. Want vertel eens meneer Kootstra, is jouw beeld van framing veranderd door je gesprek met Ivar? “Mijn beeld over framing zelf is niet per se veranderd, maar ik vond het interessant wat hij zei over zijn reputatie als journalist. Dat die gevaar loopt als hij te ver gaat met framing. In het werk dat ik van Ivar gelezen heb, ben ik geen framing tegengekomen. Hij is een zeer nette, kritische journalist die goede ethische afwegingen maakt.” Dat klinkt alsof hij het heeft afgekeken, want zulk talent vindt men natuurlijk vooral in onze groep.

Ook Remco Bos werd ondervraagd. Hij schreef een artikel over het nieuwswoord van de week: ‘propagandabrief’. Dit woord heeft te maken met de manier waarop de Turkse partij AKP campagne voert voor de aankomende verkiezingen in Turkije. Hem werd gevraagd of om de spreekwoordelijke foto van de AKP, een negatief of positief frame hangt en wat het effect hiervan is op de lezer en het imago van de AKP. “De AKP wordt hiermee –de negatieve aandacht van de media omtrent propaganda- in een negatief daglicht gezet.”, aldus meneer Bos. “Welk effect dit negatieve frame op de resultaten van de verkiezingen heeft, zullen we 1 november gaan merken.” Zelf heeft Remco geprobeerd in het artikel neutraal te blijven.

Marvin Hartog schreef afgelopen week het artikel “Een nieuwe Intifada?”, over de geschiedenis die zich mogelijk zal herhalen. Ik vroeg hem op de man af of hij tijdens het schrijven over dit conflict tussen twee groepen, een kant koos. En waarom? “Als student geschiedenis krijg je veel met conflicten te maken. Vooral bij dit conflict is het echt op je tenen lopen. Je probeert zo objectief mogelijk te blijven, maar schrijft toch ‘Israëliërs tegen Palestijnen’, terwijl Palestijnen ook Israëliërs zijn. Daar ga je al de mist in.Maar goed, ik heb mijn best gedaan zo neutraal mogelijk te blijven.”

Ruimtereizen van Virgin Atlantic. Lang in het nieuws geweest, maar plots uit de media verdwenen. Hier deed Marko de Haan kortstondig onderzoek naar voor de rubriek Vergeten Verhalen. Zou een nieuw, positief frame de Virgin Atlantic kunnen redden? Marko: “Meer positieve aandacht voor Virgin kan er wel voor zorgen dat meer mensen gaan nadenken over Virgin. Zodoende zou het kunnen dat er meer mensen over na gaan denken om een kaartje te kopen, waardoor Virgin meer geld heeft om door te ontwikkelen.” Zo kan zo’n frame dus nog geld opleveren ook; doe mij er ook zo één!