Spectre, de vierentwintigste film in de reeks over superspion James Bond, ging woensdag in première en brak meteen het record van zijn voorganger Skyfall. In Engeland bracht de film op de premièredag maar liefst 8,5 miljoen euro op. Met een geschat budget van 275 miljoen euro is Spectre de duurste Bond-film die tot nu toe is gemaakt. Sinds Sean Connery zich in Dr. No voor het eerst tegoed deed aan een wodka-martini, ‘shaken, not stirred’, is er een imperium rondom James Bond ontstaan.

Stukje bij beetje speelt producent Sony het publiek nieuws toe in aanloop naar de nieuwe film, met als klapper de kersverse Bond-girls. Zodra de eerste Heinekenreclame van het beeldscherm spat, is de mediahype niet meer te stoppen. Vanaf september kon je al geen Heinekenbiertje meer drinken zonder dat er een kleine Bond op het flesje was afgebeeld. De media smult van Bond-nieuws.

Naast de explosie aan recensies wordt geen aspect van de nieuwe Bond onbelicht gelaten, zelfs de kleinste details kunnen rekenen op media-aandacht. Zo verscheen er in De Telegraaf donderdag een artikel over Bonds voorliefde voor de Aston Martin DB5, tegenover de DB10, die speciaal voor Bond is ontworpen. En woensdag schreef NRC nog over de marketingdeals binnen de James Bond-films.

James Bond lijkt met de jaren populairder te worden. Dit is volgens de recensies niet in de laatste plaats toe te schrijven aan acteur Daniel Craig, die in Spectre voor de vierde keer een uitstekende Bond neerzet. Met zijn stoere Scandinavische uiterlijk en robuuste blik wordt hij een stuk serieuzer genomen dan zijn ietwat jolige voorganger Pierce Brosnan.

De aandacht lijkt met elke film weer te vermeerderen, en omdat er tot nu toe, met Quantum of Solace als uitzondering, de afgelopen jaren stuk voor stuk uitstekende films zijn afgeleverd, worden de verwachtingen met elke productie hoger. Het is het antwoord op deze vraag waar de media en het publiek in aanloop naar elke film op wachten: is het ze weer gelukt? En terwijl we wachten op de grote onthulling, genieten we graag van wat voorpret. Teasers, reclames, interviews en wilde theorieën, we krijgen er geen genoeg van.

Nog voordat Spectre in première ging werd al voluit gespeculeerd over Craigs opvolger, terwijl de 47-jarige acteur contractueel nog aan de vijfentwintigste Bond-film gebonden is. Er bestaan zelfs wedkantoren waar je kunt wedden op de opvolger van Daniel Craig, en op de artiest die de titelsong zal produceren.

Deze titelsong, die een aantal weken voor de première wordt uitgebracht, is nog een voorbeeld van de gecreëerde hype rondom James Bond. Naar de nieuwe titelsong van de volgende Hunger Games-film hoor je geen haan kraaien, maar na klassiekers als Shirley Bassey’s ‘Goldfinger’ en het succes van Adele’s ‘Skyfall’ wordt de druk voor het produceren van een killer theme song voor een nieuwe Bond-film met de jaren groter.

Vooralsnog lijkt Spectre aan de verwachtingen te voldoen: de recensies zijn lovend en de kaartverkoop liegt er niet om. De verwachtingen voor de volgende film zijn weer opgeschroefd, maar voordat de nieuwsfeitjes over ‘Bond 25’ ons om de oren vliegen, kunnen we nog rustig genieten van Spectre, nippend aan onze wodka-martini.