Nadat filmster Angelina Jolie in 2013 in een open brief aan de New York Times bekend maakte dat zij haar borsten preventief had laten amputeren, hebben zeker 4.500 vrouwen in de Verenigde Staten zichzelf laten testen op borstkanker. In het artikel ‘Do celebrity endorsements matter?’ van Harvard Medical School wordt geconcludeerd dat beroemdheden zoals Angelina Jolie een ‘groot en onmiddellijk effect op het gebruik van gezondheidszorg kunnen hebben’. Dit kan een ‘goedkope manier zijn om een breed publiek te bereiken’, schrijven de auteurs.

Angelina Jolie die als beroemdheid aandacht vraagt voor een bepaald onderwerp, is slechts een voorbeeld van de mogelijkheden die wereldsterren hebben via de media. The Post Online heeft het zelfs over ‘beroemdheden als nieuwe heiligen’. Door alle media-aandacht die beroemdheden krijgen, hebben veel mensen het gevoel dat ze deze sterren ‘kennen’. Bovendien zijn veel wereldsterren zeer actief op social media, waardoor mensen als het ware in hun leven kunnen kijken. Denk hierbij aan filmpjes van sterren in hun auto, in hun huis of backstage bij een show.

Dit alles heeft tot gevolg dat mensen deze sterren als voorbeeldfiguur zien, als een ideaal dat zij zelf ook kunnen bereiken zolang ze doen wat zij ook doen. The Post Online verwoordt dit als een ‘navolgenswaardig ideaal’. Wanneer een wereldster als Angelina Jolie dan in een emotionele open brief schrijft dat het ‘een prioriteit moet worden om te zorgen dat meer vrouwen toegang krijgen tot genetische proeven en levensreddende preventieve behandelingen, ongeacht hun middelen en achtergronden’, heeft dit veel invloed op fans. Dit is te zien aan het aantal vrouwen dat zich na deze oproep heeft laten testen.

De invloed die sterren kunnen hebben is ook een van de redenen dat goede doelen tegenwoordig vaak beroemdheden gebruiken als ambassadeur. Door iemand als Doutzen Kroes te laten praten in een reclamespotje van Dance4Life, trek je meer aandacht dan wanneer je een willekeurig persoon het woord laat doen. Omdat mensen zich wellicht willen identificeren met een wereldster als Doutzen Kroes, besluiten ze eerder geld te doneren.

 Dit alles heeft natuurlijk ook te maken met de manier waarop de media over sterren bericht. Wanneer Justin Bieber door de Kalverstraat loopt, staat het de volgende dag in de krant. Wanneer sterren deze media-aandacht zouden gebruiken voor nuttige dingen zoals gezondheidszorg of goede doelen, zouden ze heel wat kunnen bereiken via de media. Het antwoord op de vraag van Harvard Medical School Do celebrity endorsements matter? is dus zeker weten ja.