Zaterdag 7 november is Sjoemelsoftware gekozen tot het woord van 2015. Het drama rond Volkswagen heeft blijkbaar meer indruk gemaakt dan de vluchtelingencrisis en het beefgebied, het met aardbevingen getroffen gebied in Groningen. Zij kwamen op de tweede en derde plaats.

De stemming werd gehouden bij een bijeenkomst in Breda voor het radioprogramma Taalstaat van de NPO. Met 54 procent van de stemmen is Sjoemelsoftware het woord van het jaar, maar ook het woord van de week geworden.

Het is niet heel verrassend dat sjoemelsoftware gekozen is tot woord van het jaar. Toch speelt de hele kwestie pas een aantal maanden. In de eerste helft van 2015 had niemand nog van het woord gehoord, maar het gaat veel mensen persoonlijk aan. Volkswagen is namelijk een van de best verkochte automerken in Nederland. Daarnaast zijn er meerdere populaire automerken verbonden aan de dieselmotor met sjoemelsoftware.

Sjoemelsoftware

Sjoemelsoftware is software die gebruikt wordt om testresultaten te beïnvloeden. Bij Volkswagen zorgde deze software ervoor dat de uitstoot van de dieselmotors vele malen minder was tijdens een test, dan op de weg. De ontdekking bij Volkswagen ontketende een heuse stroom aan bekentenissen van verschillende automerken. De sjoemeldiesel blijkt te zijn gebruikt in een groot aantal automerken. Onder anderen Skoda, Audi en Seat hebben van de beruchte TDI 2.0 Motor gebruik gemaakt.

Niets nieuws

De software waarmee Volkswagen heeft gesjoemeld, stamt al uit 2005. Sindsdien zijn er 11 miljoen auto’s met de software uitgerust. De fraude zou zijn voortgekomen uit de wens om meer auto’s te verkopen in de Verenigde Staten. Dieselauto’s vervuilen. In de Verenigde Staten is benzine even duur als diesel en daardoor is diesel rijden daar minder aantrekkelijk dan in Europa, waar diesel vaak een stuk goedkoper is dan benzine. Volkswagen wilde de Amerikaanse consumenten verleiden met ‘schone’ dieselauto’s.

Staartje

Het Volkswagenschandaal kan voor een veel groter probleem zorgen voor de hele Europese markt. De Nederlandse markt heeft jaren lang veel voordelen verbonden autobezit met lage CO2 uitstoot. Toen regels weer scherper werden, kwamen deze auto’s massaal op de tweedehandsmarkt. Het gesjoemel is een aanleiding tot nieuwe wetgeving voor uitstoot. Fabrikanten moeten voortaan de auto testen bij normaal rijgedrag op de weg. De Europese Commissie wilde deze wetgeving al langer doorvoeren, maar grijpen het schandaal aan om het verzet van de fabrikanten tegen te gaan.

Impact

In oktober is Volkswagen weer het best verkopende automerk van Nederland. Twee maanden lang moesten ze deze plek uit handen geven door het sjoemelschandaal. In deze maanden leverende Volkswagen de meeste bestelde auto’s niet af. De verkoop van oktober 2015 is 11% hoger dan de verkoop in oktober 2014. Toch is niet alles vergeven en vergeten want de eerste boete van 12,3 miljoen van de Braziliaanse milieu-autoriteit Ibama is binnen. Het zou maar een schijntje zijn van de boete die Volkswagen uit de Verenigde Staten kan verwachten. Ook de Europese Unie komt mogelijk met een boete voor het jarenlang te laag rapporteren van de CO2-uitstoot. Afgelopen maanden is door het bedrijf 8,7 miljard euro opzij gezet om de gevolgen van de misstap te bekostigen, maar of dat genoeg zal zijn moet nog blijken.