Af en toe verschijnt een oproep op sociale media van iemand die een donornier zoekt. Hoewel het potentiële bereik hiermee groter wordt, is het aantal transplantaties naar aanleiding van dergelijke oproepen tot nu toe beperkt tot minder dan 5 per jaar.

Volgens Janine van Trierum, woordvoerster van de Nederlandse Transplantatiestiestichting (NTS), kiezen nierpatiënten er steeds vaker voor om via sociale media te vragen om een donornier, al doet de organisatie hier geen metingen naar. Zij denkt echter dat het gewenste effect van deze oproepen niet altijd wordt bereikt: “Nierpatiënten die zo’n oproep doen, hebben vaak een specifieke transplantatie nodig. Ze hebben bijvoorbeeld veel antistoffen tegen vreemd weefsel of een zeldzame bloedgroep. Er zijn dan maar weinig donoren voor hen geschikt.”

Volgens Van Trierum kan het doneren van een nier dus niet zomaar. “De donor wordt zeer grondig medisch en psychologisch gescreend. Er vallen dan nog veel mensen af. Die zijn ofwel niet ‘gezond genoeg’, of krijgen in tweede instantie toch bedenkingen als ze horen wat het inhoudt. Bijvoorbeeld een flinke operatie en enkele maanden hersteltijd.” Een anonieme en ongerichte nierdonatie heeft vooralsnog de voorkeur van de NTS en transplantatiecentra. Van Trierum: “Daarmee is de kans veel groter dat er een of meerdere mensen geholpen kunnen worden.”